Walt Disneys Djungelbok.

Walt Disneys Djungelbok.
http://staffweb.mps.k12.mi.us/HechlikSM/WLSWebsites/Kipling/Website/Mini-Posters-Jungle-Book---.jpg

torsdag 22 september 2011

Bokrecention av Djungelboken

Djungelboken handlar om en pojke som heter Mowgli, som växer upp i djungeln hos en familj vargar och ska lära sig hur man lever i djungeln. Jag tycker att Djungelboken var spännande och bra för att det händer saker hela tiden. Jag tycker den var enkel att läsa för jag valde den lätt lästa versionen som är omarbetade av Maj Bylock. Men den som har skrivit original boken heter Rudyard Kipling.
Språket är ganska svårt ibland för det är gammla ord i boken och det är långa kapitel och långa meningar. Annars är boken jättebra tycker jag. Genre är äventyr och lite saga. Huvudpersonen heter Mowgli, han har brunt hår och är ganska smal. Andra viktiga personer är Baloo,Bageera och Kaa som hjälper Mowgli i djungeln. Boken förmedlar att djur och mäniskor är ganska lika men att mäniskorna vill döda djuren bara för att få deras skin eller betar från elefanterna. Jag tycker att boken var spännande och rolig för att det var en härlig miljö i Djungelboken för att det utspelar sig i djungeln.

De har hittat en ovanlig utgåva av Djungelboken. Den återfanns i biblioteket i slottet Wimpole Hall i brittiska Cambridgeshire. Boken var skriven till Rudyard Kiplings yngsta dotter. Djungelboken utkom första gången år 1894 och andra år 1895.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar